Skip to main content

Ulkoistamisen vaikeus

Yrittäjänä törmään usein siihen, että on vaikeaa miettiä omaa ajankäyttöä suhteessa yritystoimintaan. Asiaa ei auta yhtään se, että olen luonteeltani aikamoinen innostuja. Tällä tarkoitan sitä, että yritystoiminta sisältää itsessään paljon mielenkiintoisia aiheita ja opittavaa tällä saralla riittää rutkasti. Vaikka miten olisi ihanaa oppia uutta ja kehittää osaamistaan, niin kaikkea ei kuitenkaan ole järkevää tehdä tai opetella tekemään itse. Onneksi kuitenkin aina löytyy vaihtoehto – ulkoistaminen. Nykyään on helppo ulkoistaa erilaisia yrityksen toimintoja, sillä etätyö on mahdollistanut työtehtävien hoitamisen paikkariippumattomasti. Kannattaa kuitenkin olla tarkkana siitä mitä ja kenelle ulkoistaa.

Tein itse ja säästin

Valitettavan usein ajatellaan, että tekemällä itse säästää, vaikka useimmiten niin voi tehdä itselleen ja yritystoiminnalleen karhunpalveluksen. Usein ammattilainen hoitaisi asiat paljon ripeämmin ja laadukkaammin, kuin esimerkiksi yrittäjä, joka samalla harjoittelee tekemään itse. Minullekin on käynyt niin, että toimeen ryhdyttyäni huomasin, ettei asia ollutkaan niin helppo ja yksinkertainen hoitaa. Pahimmillaan olen saattanut harjoitella jotakin asiaa tuntikausia, kunnes lopulta ulkoistanut asian ammattilaiselle. Tämä on vienyt kallista aikaa sekä itseltäni että yritykseltäni. Olen näin ollen tehnyt itselleni ja yritykselleni karhunpalveluksen yrittämällä tehdä jotakin sellaista, joka olisi ollut helppo ja ehdottomasti järkevämpi ulkoistaa jo heti alussa. Aika kun on sellaista valuuttaa, jota ei saa koskaan takaisin. .

Usein ammattilainen hoitaisi asiat paljon ripeämmin ja laadukkaammin, kuin esimerkiksi yrittäjä, joka samalla harjoittelee tekemään itse.”

Siinä missä ennen vanhaan yritys teki kirjanpitonsa itse, nykyään yritys ulkoistaa sen. Sama asia myös palkkahallinnon kanssa. Markkinointia on ulkoistettu jo pitkään, josta nyt uusimpana sosiaalisen median ylläpito. Nousevana trendinä on myös ulkoistetut kokonaisvaltaiset HR-palvelut. Sellaista olen havainnoinut, että yritykset pyristelevät pois hieman suuremmilta toimijoilta ja keskittävät ulkoistukset pienemmille toimijoille.

Miksi sitten ulkoistetaan?

Syitä lähteä ulkoistamaan on monia. Olkoon kyse sitten osaamisen tai ajan puutteesta, niin ulkoistaminen on myös kustannustehokasta ja ulkoistamalla saa käyttöönsä yrityksen ulkopuolista asiantuntijuutta. Samalla yritykset välttyvät palkkauksen tuomista velvoitteista ja riskeistä sekä saavat uusia näkökulmia yritystoiminnan kehittämiseen. Yrityksellä on aikaa keskittyä omaan ydintoimintaan ja kehittää sitä entisestään. Ulkoistaa voi myös sellaisia tehtäviä, jotka eivät itselle ole niin mieluisia, vaikka osaamista löytyisikin.

Digisihteerit ulkoistuksen tukena

Digisihteerit ovat yksi keino ulkoistaa mahdollisimman vähällä vaivalla useitakin yrityksen toimintoja. Tavallisesti meille ulkoistetaan ensin yksi osa-alue ja tämän jälkeen, kun on huomattu, että homma toimii ja yhteistyö pelaa, on yrittäjän helppo ulkoistaa meille myös enemmänkin toimintoja. Digisihteerien kautta yrityksen ei tarvitse vaivautua selvittämään toimialaansa ja asioitaan useille eri toimijoille, vaan meidän kauttamme hoituu useampi asia saman katon alta. Yritys saa käyttöönsä aina oman Digisihteerin, jonka kanssa perehtyminen ja yhteydenpito hoituu mutkattomasti. Me pidämme jatkossa huolen aina uusien asiantuntijoiden kouluttamisesta ja perehdyttämisestä asiakkaan liiketoimintaan.

Miten saan digisihteerin tuekseni?

Ulkoistaminen alkaa siitä, että varataan ilmainen kartoituspalaveri, jossa käymme läpi yrityksenne tarpeet ja varmistamme, sopisiko palvelumme teidän tarpeisiinne. Ajan pääset varaamaan soittamalla meille +358503680873 tai suoraan nettiajanvarauksestamme täältä.

 

Ulkoistaminen mitä ja miten Digisihteerit blogi

Kiinnostuitko tai jäikö lukuhetken
jälkeen kysyttävää?

Ota yhteyttä

”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”

Nordic Digital Creations Oy

Seuralantie 5, hallintola 2.krs 210
60220 Seinäjoki
050 3680873