Skip to main content

Keskittyminen ja tuottavuus toimistotyössä

Nykypäivän nopeatempoisessa työympäristössä voi olla vaikeaa pysyä keskittyneenä ja tuottavana. Jatkuvista häiriötekijöistä loputtomiin kokouksiin ja sähköposteihin seikkaillessa voi tuntua, ettei aika riitä kaiken tekemiseen. Mutta muutamalla yksinkertaisella strategialla voit oppia pysymään keskittyneenä ja saamaan enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa.

5 toimivaa menetelmää keskittymiseen ja tuottavuuteen

1. Tee tehtävälista:

Yksi parhaista tavoista pysyä keskittyneenä on saada selkeä käsitys siitä, mitä sinun on tehtävä. Luo tehtävälista joka aamu tai edellisenä iltana ja priorisoi tehtäväsi. Kun suoritat tehtävän, ruksi se valmiiksi ja siirry seuraavaan.

2. Poista häiriötekijät:

Tarkkaile työympäristöäsi ja tunnista mahdolliset häiriötekijät. Tämä voi olla mitä tahansa sosiaalisen median ilmoituksista puheensorinaan tai muihin häiritseviin toimiston ääniin. Kun olet tunnistanut häiriötekijäsi, keksi keinot niiden minimoimiseksi. Voit esimerkiksi laittaa puhelimesi äänettömälle, poistaa ilmoitukset uusista sähköposteista tai käyttää melua vaimentavia kuulokkeita.

3. Pidä säännöllisiä taukoja:

Tuntien ajan tietokoneen edessä istuminen on sekä henkisesti että fyysisesti raskasta. Rasitusta voi keventää pitämällä säännöllisiä taukoja koko päivän ajan. Pienillä asioilla on suuri merkitys. Päivää voi tauottaa aivan vain noustessa seisomaan ja venyttelemään tai pienellä kävelyllä toimistossa.

“Tekniikka on erityisen hyvä silloin, kun TO DO -lista näyttää loputtomalta ja aloittaminen tuntuu haasteelliselta.”

4. Käytä Francesco Cirillon kehittämää Pomodoro-tekniikkaa:

Pomodoro-tekniikka on ajanhallintamenetelmä, jossa työtä tehdään 25 minuuttia, jonka jälkeen pidetään lyhyt (5 min.) tauko. Tätä toistetaan 4-5 kertaa. Tämä voi auttaa sinua pysymään keskittyneenä ja välttämään uupumusta. Tekniikka on erityisen hyvä silloin, kun pientä tehtävää on paljon, TO DO -lista näyttää loputtomalta ja aloittaminen tuntuu haasteelliselta.

5. Harjoittele mindfulnessia:

Mindfulness on käytäntö olla läsnä ja tietoinen ajatuksistasi ja ympäristöstäsi. Jo muutaman minuutin päivittäinen mindfulnessin harjoitus voi parantaa läsnäoloasi ja keskittymiskykyäsi. Mindfulnessin harjoittamiseksi voit käyttää meditaatiota, joogaa tai yksinkertaisesti syvää hengitystä.

Testaa sinäkin

Keskittyminen toimistossa on haasteellista, mutta näillä yksinkertaisilla menetelmillä voit lisätä tuottavuuttasi ja saada enemmän aikaan lyhyemmässä ajassa. Sisällytä nämä vinkit päivittäiseen työskentelyrutiiniisi ja katso, kuinka ne helpottavat sinua pysymään keskittyneenä ja saavuttamaan tavoitteesi. Work smart, not hard!

Digisihteerit auttavat

Jos keskittymistekniikoista huolimatta tuntuu siltä, että työkuorma painaa niskaan ja pienet juoksevat asiat syövät tuottavuuttasi, digisihteerit ovat todennäköisesti helpoin ratkaisu haasteisiisi. Ottamalla meidät työstämään erilaisia toimiston juoksevia asioita, jää sinulle itsellesi aikaa keskittyä yritystoiminnan kannalta kaikista tärkeimpiin tehtäviin. Näin saat aikaa keskittyä juuri niihin tehtäviin, jotka sinä parhaiten hallitset ja mieluiten teet.

Digisihteerit saat tueksesi helposti. Varaa ilmainen kartoituspalaveri (puhelin- / verkkoneuvottelu) sinulle sopivana ajankohtana täältä. Tai soita meille +358503680873 ja jutellaan lisää!

 

5 todistettua menetelmää toimistossa keskittymiseen Digisihteerit blogi

Kiinnostuitko tai jäikö lukuhetken
jälkeen kysyttävää?

Ota yhteyttä

”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”

Nordic Digital Creations Oy

Seuralantie 5, hallintola 2.krs 210
60220 Seinäjoki
050 3680873