Skip to main content

Suoramarkkinointi sähköpostikampanjoiden avulla on edullinen, nopea ja helppo tapa saavuttaa uusia asiakkaita sekä tiedottaa vanhoja asiakkaita tarjouksista tai uusista tuotteista. Suoramarkkinoinnilla tarkoitetaan puhelimitse, postitse tai sähköpostin välityksellä tapahtuvaa markkinointia. Suoramarkkinointi tarkoittaa siis tyypillisesti sitä, että asiakas pystyy vastaamaan saamaansa viestiin ja saa näin yhteyden suoraan yritykseen. Laadukas sähköpostikampanja ei ole pelkkä alekoodi, vaan siinä voi olla paljon muutakin. 

Kun suunnittelet suoramarkkinointikampanjaa, huomioi nämä asiat: 

1. Suunnittele kampanjan kulku hyvissä ajoin. Montako viestiä kampanjasi tulee sisältämään? Lähetätkö ensin teaserin ”Jotain jännittävää on tulossa ensi kuussa…” vai lähetätkö ensimmäisen viestin kampanjasi ensimmäisenä päivänä? 

2. Mieti sähköpostiesi otsikot ja pre header -tekstit tarkasti. Asiakas näkee aluksi viestistäsi vain otsikon ja käyttämästään laitteesta riippuen pre header -tekstin tai osan siitä. Otsikko kertoo viestisi aiheen ytimekkäästi ja pre header tarkentaa, mitä viestisi tulee sisältämään. Pidä tekstin tyyli rohkeasti omannäköisenäsi. Jos tekstit kuulostavat katalogista napatuilta, asiakas ei välttämättä koe niitä houkutteleviksi tai itselleen tarkoitetuiksi.  

3. Suunnittele kampanjan materiaalit omilla brändiväreilläsi ja oman visuaalisen linjauksesi mukaisiksi. Tällöin kampanjasi sekä näyttää tyylikkäältä että vahvistaa brändimielikuvaasi. Liian viilatuksi koettu sisältö ei kuitenkaan välttämättä toimi, sillä keskiössä on liikaa myyjän brändi eikä asiakas. Kampanjan tarkoitushan on tuoda asiakas lähemmäs sinua. 

4. Sisällytä sähköpostiisi aina viihdyttävää sisältöä, kuten hyviä vinkkejä tai kiinnostavaa tietoa. Pelkkä tiedote alennuksesta leimautuu helposti kasvottomaksi tai jopa roskapostiksi. 

5. Pidä kirjeen sävy henkilökohtaisena ja lämpimänä. Kun kirje tuntuu henkilökohtaiselta, se avataan ja sitä on myös mukava lukea.  

Asiakas on liittynyt listallesi, koska hän tykkää juuri sinun tyylistäsi ja tuotteistasi – pysy rohkeasti omana itsenäsi! 

6. Viesti selkeästi mahdollisista toimitusehdoista, palautusoikeudesta ja takuusta. Tämä tuo asiakkaallesi turvaa ja madaltaa tilaamiskynnystä. 

7. Pohdi, sopisiko kirjeeseesi myös pari positiivista asiakaskokemusta aikaisemmilta asiakkailtasi tekstin, kuvan tai videon muodossa.  

8. Muista myös jälkimarkkinointi. Pyydä tilaamisen jälkeen palautetta ja varmista aina, että asiakkaasi ovat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja itse tuotteeseen. 

Suoramarkkinointi tuo dataa – tartu sen tuomiin mahdollisuuksiin! 

Suoramarkkinointi on yksi niistä markkinoinnin muodoista, jonka tuloksia on todella helppo seurata. Kuinka moni avasi ensimmäisen kirjeen, kuinka moni kolmannen? Kuinka moni osti tuotteen tai palvelun? Minkä kirjeen jälkeen tilaaja lähti sähköpostilistaltasi? Minkälainen otsikko sai erityisen monet avaamaan kirjeesi? Suoramarkkinointi antaa suuren määrän dataa, jota analysoimalla voi oppia erittäin hyödyllisiä asioita seuraavia kampanjoita varten! 

Voit toteuttaa sähköpostikampanjoita esimerkiksi Hubspotin ja MailChimpin avulla. Me autamme sinut tarvittaessa alkuun!

Laadukas suoramarkkinointi – näin toteutat hyvän kampanjan! Digisihteerit

Kiinnostuitko tai jäikö lukuhetken
jälkeen kysyttävää?

Ota yhteyttä

”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”

Nordic Digital Creations Oy

Seuralantie 5, hallintola 2.krs 210
60220 Seinäjoki
050 3680873