Mitä markkinoinnin budjetointi herättää sinussa: päättäväisyyttä, intoa vai epävarmuutta? Kuinka pitkälle etukäteen budjetti pitäisi rakentaa? Kuinka paljon markkinointiin kannattaa panostaa? Mitä voit tehdä itse, ja mitä sinun taas kannattaa ostaa ulkopuoliselta tekijältä?
Tee markkinoinnin budjetointi helpoksi näiden viiden vinkin avulla:
- Päätä euromääräinen budjettisi
Varaa markkinointiin tietty prosentti liikevaihdostasi. Tyypillisesti markkinointiin varataan noin 12-20% liikevaihdosta, mutta pelkästään verkkokaupassa toimivissa yrityksissä voidaan satsata markkinointiin jopa 50% liikevaihdosta. Kun ostat printterin, tiedät että se tulee käyttöön ja saatte varmasti tietyn hyödyn. Markkinoinnin tulokset eivät ole aivan niin yksiselitteisiä eivätkä aina näy heti. Toisaalta esimerkiksi somekampanjoiden tulokset ovat heti mitattavissa esimerkiksi klikkien määränä, mutta samasta kampanjasta saatu brändimielikuvan noste ei taas välttämättä näy heti. Jos tavoitteena on myydä tuotteita kampanjan avulla tämä on helpommin mitattavissa, kun nähdään paljon lopullinen myynti on kampanjan jälkeen. Budjetointi riippuu esimerkiksi yrityksen iästä, toimialasta, brändistä ja toimintaympäristöstä.
- Tee budjetointi etukäteen, mutta jätä siihen jousto- ja kokeiluvaraa.
Markkinoinnin budjetointi koko vuodeksi kerralla on kannattavaa, mutta älä lyö lukkoon markkinointikanavia heti vuoden alussa. Suunnitelma on hyvä olla, mutta markkinoinnin kanavat, trendit ja koko digimaailma muuttuvat erittäin nopeasti. Tämän vuoksi on tärkeää, että pystyt muuttamaan suunnitelmiasi ketterästi. Valmistaudu jo etukäteen tekemään myös kokeiluita. Kokeilut antavat arvokasta suuntaa: ei tänne, vaan tuonne. Epäonnistunut kokeilu saattaa harmittaa, mutta on mahdotonta iskeä täysillä maaliin joka kerta, varsinkaan uusissa kanavissa.
- Käy läpi kohderyhmäsi ja päätä tämän perusteella kanavat, joita aiot hyödyntää.
Osa markkinoinnissa hyödynnettävistä kanavista on ilmaisia tai pienen budjetin kanavia, kuten omat somekanavat, nettisivut ja sähköpostimarkkinointi. Osaan kanavista voit tuottaa sekä maksutonta että maksullista sisältöä. Brändin ja esimerkiksi työnantajamielikuvan rakentaminen somessa maksaa sinulle vain siellä käyttämäsi ajan. Ota selvää siitä, millaisia klikkihintoja tai uuden asiakkaan hankintahintoja eri palveluissa on. Somemaailma muuttuu erittäin kiivaalla tahdilla, samoin eri kanavien mainontamahdollisuudet ja mainoshinnat.
- Sisällytä budjettiisi myös mahdollisten ulkopuolisten toimijoiden palkkiot.
Markkinoinnin budjetointi on loistava tilaisuus pohtia, mitä osaat tehdä itse varmasti laadukkaasti, ja mitä sinun kannattaa mahdollisesti ulkoistaa. Kaipaatko ammattilaisen apua esimerkiksi joihinkin näistä: sisältöstrategian suunnittelu, videokuvaus, graafinen suunnittelu, somekampanjan suunnittelu ja/tai toteutus? Saatat säästää palkkioissa muutamia satasia tekemällä itse, mutta toisaalta kokeneen ammattilaisen tekemä kampanja tai video saattaa tuoda huikeita tuloksia.
- Mieti sekä lyhytaikaista tulosta että pitkäaikaista strategiaasi.
Saat kassavirtaasi kartoitettua nopeasti toimivan myyntikampanjan avulla, mutta hyvin hoidetut asiakassuhteet ja omannäköisesi, jatkuva näkyvyys luovat pitkäaikaisempaa tulosta. Esimerkiksi brändäyksen budjetointi ei ole välttämättä yksiselitteistä, sillä jokainen viestisi luo mielikuvaa toiminnastasi ja arvoistasi. Tärkeintä onkin keskittyä siihen, että viestisi eri kanavissa ovat laadukkaita ja keskenään linjassa!
Digisihteerit auttavat sinua markkinoinnin budjetoinnissa, toteuttamaan kampanjat ja analysoimaan tuloksia. Älä jää yksin, jos tuntuu ettet tiedä mitä teet. On järkevää kohdentaa markkinointi oikein!
”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”
Nordic Digital Creations Oy
Päämajantie 9
62375 Ylihärmä
050 3680873
© Nordic Digital Creations Oy