Palvelun lanseeraus on taitolaji, jossa tärkeimpiä asioita ovat ajoitus, sanoittaminen ja asiakastuntemus – sekä myös avoimuus uusille kohderyhmille! Palvelutuotteessa hyötyjen sanoittaminen on erityisen tärkeää, sillä ostopäätös tapahtuu ainoastaan palvelukuvauksen ja mahdollisesti myös asiakaspalautteen perusteella. Fyysisen tuotteen hyödyt on helppo testata itsekin, mutta palvelukokemus on asiakkaalle aina hyvin henkilökohtainen. Asiakas muodostaa ostopäätöksen yleensä ennen kuin pääsee todelle testaamaan tuotetta, joten palvelukuvaukseen ja -kokemukseen tulee panostaa isosti!
Suunnittele palvelun lanseeraus hyvissä ajoin
Hyvin suunniteltu lanseeraus tuottaa parempia tuloksia ja hoituu stressittömästi. Haluat varmasti hoitaa asiat harkitusti, hyvissä ajoin ja tarkoin valittujen yhteistyökumppaneiden kanssa. Pohdi lanseerausta suunnitellessasi ainakin miten, missä, kenelle ja millä kulmalla haluat tuoda uuden palvelusi esiin.
Sinun on paljon helpompi hoitaa lanseeraukseen liittyviä töitä, kuten somekampanjoita, kun olet varannut niihin reilusti suunnittelu- ja toteutusaikaa. Hahmottele hyvissä ajoin milloin palvelusi lanseeraus tapahtuu, niin pystyt huomioimaan potentiaalisimmat ostoajankohdat: messut, loma-ajankohdat, vuodenajat – jopa veronpalautukset.
Voit tehdä monenlaista markkinointia jopa ilmaiseksi: lehdistötiedote, uutiskirje, webinaari, podcast-vierailu, haastattelu ja postaukset omiin somekanaviisi.
Sanoita lanseerattavan tuotteen hyödyt huolellisesti
Mikä on palvelusi ydin? Mitä hyötyjä palvelustasi on asiakkaalle? Miten palvelusi vertautuu niihin, joita markkinoilta jo löytyy? Kirjoita ylös tai kuvaile sanallisesti palveluasi, jonka lanseeraus on tulossa. Tee tämä kuin harjoittelisit hissipuhetta. Muutaman harjoituskerran jälkeen pystyt kuvailemaan palvelusi selkeästi, vain muutamalla lauseella.
Tarkkaile, millaisia sanoja tyypillisesti käytät kuvatessasi palveluasi. Meinaako jokin tärkeä argumentti unohtua? Onko sävysi innostunut vai joiltain osin epävarma? Mitä asioita haluat korostaa kaikkein eniten? Korosta aina ensisijaisesti oman palvelusi vahvuuksia ja vertaile itseäsi kilpailijoihin vain harkitusti. Vältä myös muita palveluita vähättelevää sävyä. Kun keskityt positiivisuuteen, luot sitä myös palvelusi ympärille.
Kartoita potentiaaliset asiakkaat – raikkaalla otteella!
Missä palveluasi tullaan myymään? Löytyvätkö asiakkaasi kuluttajamarkkinoilta, yrityspuolelta vai molemmilta? Voiko palvelustasi muokata version, joka soveltuu eri kohderyhmälle kuin olit alun perin ajatellut? Pohdi, minkälaisia kustannuksia palvelusi muokkaamisesta ja markkinoinnista seuraisi – ja toisaalta, minkälaisia mahdollisuuksia ja tuottoja se voisi tuoda.
Jos myyt palvelua omassa nettikaupassasi, aiotko järjestää uutiskirjeesi tilaajille ennakkotilausmahdollisuuden tai alekoodin? Jos taas keskityt yritysmyyntiin, oletko avoin aivan uuden toimialan asiakkuuksille? Kannattaisiko sinun lanseerata palvelusi ensin pienelle pilottiryhmälle alennettuun hintaan? Kerää pilottiryhmältä kyselyn tai haastattelun avulla palautetta, niin voit:
- Kehittää palveluasi edelleen
- Kiteyttää palvelullesi parhaat hyötyargumentit
- Kartoittaa palvelusi hyödyt ja mahdolliset kehityskohdat realistisesti
Huolellinen pohjatyö kannattaa, jotta lanseeraus tapahtuu varmasti sopivaan aikaan ja sopivalle kohderyhmälle! Lue myös muut blogimme ja inspiroidu markkinoimaan.

”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”
Nordic Digital Creations Oy
Peltohaantie 1
62375 Ylihärmä
050 3680873
© Nordic Digital Creations Oy