Skip to main content

TikTok osana yrityksen some-markkinointia

Sosiaalisen median alusta TikTok on alkanut kiinnostamaan yrityksiä markkinointialustana, eikä mikään ihme, sillä TikTok on tällä hetkellä eniten kasvava sosiaalisen median alusta, jolla on jo yli miljardi aktiivista käyttäjää ympäri maailman. Suomessakin TikTokilla on jo yli miljoona aktiivista käyttäjää.  

TikTok on muihin sosiaalisen median alustoihin nähden rennompi kokonaisuus, missä yritys voi tuoda omaa brändiään esille eri tavoin. Suosittuja videoita ovat muun muassa erilaiset haasteet, joihin voivat myös yritykset osallistua ja muokata brändiinsä sopiviksi.  

Ensimmäinen sekunti on videon tärkein, sillä sinä aikana katsoja päättää, onko sisältö tarpeeksi kiinnostavaa vai jatkaako hän eteenpäin seuraavaan videoon. Videon sisällön on myös oltava kiinnostavaa, jotta katsoja haluaa nähdä sen loppuun tai parhaassa tapauksessa katsoa uudelleen. 

TikTokin uusin algoritmi palkistee näkyvyydellä sellaisia käyttäjiä, jotka ovat aktiivisia ja vuorovaikutteisia muiden käyttäjien kanssa. Sellainen sisältö, joka on ajatuksia tai tunteita herättävää, pärjää tällä hetkellä parhaiten, koska se kerää myös eniten kommentteja. TikTok siis palkitsee algoritmillaan sellaisen sisällön, joka saa käyttäjät kommentoimaan. Vuonna 2023 ei siis ole tärkeintä, että julkaisee sisältöä monta kertaa päivässä, vaan oma ja muiden kommentointi, tykkäykset ja jaot ovat suuremmassa roolissa sisällön näkyvyyden nostattamisessa. 

Videoita tehdessä TikTokkiin on hyvä kiinnittää huomiota myös äänenlaatuun. Käytä esimerkiksi kuulokkeiden mikrofonia tai investoi pieneen mikrofoniin, jonka saa kiinnitettyä kuvauslaitteeseesi, jotta äänenlaatusi on mahdollisimman hyvä. TikTok nimittäin palkitsee näkyvyydellä myös sellaiset videot, joissa äänenlaatu on kristallin kirkas. Muista kuitenkin, kun editoit videoita esimerkiksi TikTokissa tai CapCutissa, ettet nosta volyymiä yli 130 %, sillä se saattaa muuttaa äänenlaadun sumeaksi. 

Jos et vielä ole käyttänyt tekstityksiä TikTok-videoissasi, niin nyt on aika alkaa käyttämään! TikTokin algoritmi nimittäin palkitsee näkyvyydellä myös sellaiset videot, joissa on tekstitykset. Tekstitykset videoissa ovat muutenkin suositeltavia, nimittäin silloin video on edelleen katsottavissa vaikkei katsojalla olisi ääniä käytössään. Tekstitykset vaikuttavan myös videon SEO-optimisaatioon ja lisäävät videon näkyvyyttä haussa. 

Millaista sisältöä ja miten? 

TikTok on alusta, jolla luovuus saa kukkia. Kuitenkin voi olla vaikeaa keksiä, millaista sisältöä yrityksen kannattaa lähteä tekemään. Vinkkejä tähän löydät muiden yrityksien TikTok-tileiltä sekä suosituilta TikTok-käyttäjiltä. Voit myös miettiä sisältöön liittyviä kysymyksiä kuten: Millaista sisältöä muut saman alan yritykset julkaisevat? Millainen sisältö sopii omaan brändiisi? Voitko muokata ideoita brändiisi sopiviksi? Millaisesta sisällöstä seuraajasi ovat kiinnostuneet ja mitä he haluavat nähdä? Millaisista asioista seuraajasi kaipaavat lisätietoa tai millaisia ongelmia heillä on? Miten yrityksesi ratkaisee tämän ongelman? 

Sisältöideoiden laatimisessa voi hyödyntää myös erilaisia sisältökategorioita. Voit muokata eri kategoriat omaan brändiisi sopiviksi ja käyttää luovuutta maustaaksesi ne yleisöäsi kiinnostaviksi. Tässä lista suosituista sisältökategorioista, jotka toimivat myös yritys TikTokissa: 

  • Unboxing – Kätevä keino esitellä yrityksesi tuotteita, tämä on myös mahdollisuus vaikuttaja yhteistyöhön. 
  • Kommentteihin vastaaminen – Vastaa videolla yleisöltäsi saamiin kommentteihin. Esimerkiksi jos olet saanut kysymyksen kommenttikenttään, tee vastausvideo ja kommentoi videovastauksesi saamaasi kysymykseen. 
  • Ennen ja jälkeen – Tee video miltä jokin asia näyttää ennen yrityksesi tuotteen tai palvelun käyttöä ja miltä se näyttää sen jälkeen. 
  • POV eli Point of View – Tässä kategoriassa voit päästää luovuutesi irti toden teolla. Tässä kategoriassa saa olla hauska, muista kuitenkin toteuttaa ideat hyvällä maulla! 
  • Ongelman ratkaisu – Kuvaa jokin asiakkaasi ongelma ja esitä ratkaisu siihen yrityksesi tuotteella tai palvelulla. 
  • Sarjat – Tässä kategoriassa voit jakaa sisältöideasi useampaan postaukseen ja kertoa, että kyseessä on esimerkiksi videosarjan osa ¼. Tämän kategorian voit helposti yhdistää esimerkiksi ongelman ratkaisu -kategorian kanssa! 
  • Listat – Listaa esimerkiksi käyttötarkoituksia tuotteellesi. 
  • Haasteet – Kustomoi trendaavat haasteet brändillesi sopiviksi. 
  • Currently trending – Valitse parhaillaan jylläävistä trendeistä sellaiset, jotka käyvät järkeen sinun yrityksellesi ja räätälöi sisältö relevantiksi yleisöllesi ja markkinoillesi. 

Valitse yrityksesi brändiin sopivat kategoriat, jotka herättävät seuraajiesi kiinnostuksen. Lähde rohkeasti kokeilemaan erilaisia sisältöjä, jotta näet, millainen sisältö toimii seuraajillesi ja herättää myös muun yleisön mielenkiinnon. Pyri luomaan sisältöä, joka rohkaisee katsojaa vuorovaikutukseen kanssasi ja muista myös olla vuorovaikutuksessa takaisin!  

Panosta videoiden laatuun, sillä parhaimmankin idean saa pilattua huonolaatuisella kuvan- tai äänenlaadulla. Muista, että ensimmäiset sekunnit ovat tärkeimmät, ja huono laatu saa katsojan varmasti hyppäämään seuraavaan videoon.  

Jotta saat puskettua sisältöäsi näkyvämmäksi TikTokissa, muista erottua luovuudella muusta sisällöstä, käytä trendaavia ääniä, panosta kuvan- ja äänenlaatuun, kommentoi, tykkää ja jaa sisältöjä sekä käytä videoissasi tekstitystä. Nämä ovat Digisihteerien vinkit yrityksille TikTokin haltuun ottoon! 

Digisihteeri avuksi sosiaalisen median hallinnointiin?

Sosiaalisen median ulkoistaminen Digisihteereille alkaa siitä, että varataan ilmainen kartoituspalaveri puhelimitse tai verkossa – sinä päätät! Palaverissa käymme läpi yrityksenne tarpeet ja varmistamme, sopiiko palvelumme teidän tarpeisiinne. Ajan pääset varaamaan soittamalla meille +358 50 368 0873 tai suoraan nettiajanvarauksestamme täältä.

Seuraa Digisihteereitä somessa!

FACEBOOK
INSTAGRAM
LINKEDIN

TikTok osana yrityksen markkinointi Digisihteerit blogi

Kiinnostuitko tai jäikö lukuhetken
jälkeen kysyttävää?

Ota yhteyttä

”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”

Nordic Digital Creations Oy

Seuralantie 5, hallintola 2.krs 210
60220 Seinäjoki
050 3680873