Skip to main content

Oletko vain tavallinen ihminen, joka viettää päivänsä Facebookin tai Instagramin parissa. Selaat kuvia ja uutisvirtaa, tykkäilet kavereidesi päivityksistä ja jaat huvittavia meemejä toisille. Kun selaat näitä sovelluksia, sinulle mainostetaan taukoamatta. Oletko huomannut? Ja välillä emme edes tajua sitä. Entä mitä jos tämä samainen alusta voi olla sinun yrityksellesi jotain paljon enemmän – se voi olla portti uusien asiakkaiden tavoittamiseen sekä isompiin myynteihin. Mitä jos voit saavuutta tuhansia ihmisiä pienellä budjetilla muutamassa päivässä? Ilman mainostamista kalliisti paikallislehdessä, bussipysäkillä, televisiossa tai jakamalla flaijereita kadulla. Noh, jos tämä herätti kiinnostuksen niin lue blogi loppuun saakka.

Meta = Facebook, Instagram, Whatsapp…

Suomessa Facebookilla on tällä hetkellä yli 2,3 miljoonaa käyttäjää ja Instagramilla saman verran, jonka omistaa sama konserni eli Meta. Meta omistaa myös nykyään lähes jokaisella suomalaisella olevan WhatsAppin, jota käyttää suurin osa suomalaisista. Tämä tarkoittaa, että nämä alustat ovat suurien massojen kohtaamispaikat ja siellä kohtaa myös ihmiset ja yritykset. Eli alusta, jossa yrityksesi kohtaa potentiaaliset asiakkaat. Mietitään nyt hetki, onko yritystä tai toimialaa, jonka asiakaskuntaa et voisi tavoittaa mitenkään näiden kanavien kautta? Ehkä, jos puhutaan hyvin iäkkäille ihmisille tarkoitetuista palveluista, mutta tässäkin tapauksessa heidän lapsensa ja tuttavansa näkevät mainokset, jotka kertovat isovanhemmilleen näistä palveluista tai tuotteista. Monesti myös puhutaan, että Facebook mainonta tai TikTok videot EIVÄT sovi B2B yritykselle. Ei. Nyt vaan totean sen näin kylmästi, koska oletko sinä muka täysin eri ihminen töissä ja vapaa-ajalla? Suodatatko täysin töihin liittyvät lisäarvoa tuottavat palvelut iltaisin? Ei vaan meistä jokainen rekisteröi itseä kiinnostavaa sisältöä jatkuvasti liittyi se sitten lasten harrastuksiin tai uuteen SaaS ratkaisuun.

Meta mainonnassa piileekin yksi suurimmista eduista verrattuna perinteisiin mainoskanaviin. Meta Pikseli, mainonnan seurantatyökalu, on kehittyneempi kuin millään muulla some-alustalla. Tämä antaa sinulle mahdollisuuden kohdentaa mainontasi tarkasti ja saavuttaa potentiaaliset asiakkaat. Saavutat heidät niin ensimmäisen kerran ja herätät heidän kiinnostuksensa sekä tämän jälkeen pystyt kohdentamaan heille vielä uudelleen kohdistus mainontaa Pikselin avulla.  

Meistä jokainen rekisteröi itseä kiinnostavaa sisältöä jatkuvasti päivän aikana

Mitä mainonta maksaa?

Älä huoli, Meta-mainonta ei vaadi suuria budjetteja. Voit aloittaa mainonnan jopa 5 eurolla päivässä, vaikkakin suosittelen hieman suurempaa panostusta (noin 15–30 € päivässä) erityisesti tuotteen tai palvelun lanseeraus vaiheessa. Toki budjetti riippuu myös kohderyhmän koosta, mutta erityisesti jos mainostat hyvin pienelle alueelle esimerkiksi kaupunginosalle ravintolaasi niin tässä jo 5 € päiväbudjetilla tavoitetaan paljon potentiaalisia asiakkaita. Kun puhutaan suuremmasta kohderyhmästä, jossa ohjataan esimerkiksi suomalaisia ostamaan verkkokaupasta ihonhoitotuotteita, niin puhutaan ennemmin 30€-50€ päiväbudjetista. Pienilläkin budjeteilla voit kuitenkin tavoittaa uusia asiakkaita ja kasvattaa liiketoimintaasi, mutta huomioi, että verkkosivusi tai verkkokauppasi pitää olla kunnossa, ettei ostopolku katkea huonoihin ja epäselviin sivuihin.

Kun kaikki on kohdallaan, Meta-mainonta toimii todellakin myynnin piristysruiskeena. Meta-markkinointi siis sisältää Facebookin ja Instagramin mainonnan. Tämä on yksi tehokkaimmista tavoista houkutella uusia asiakkaita ja kohdentaa kiinnostuneille asiakkaille erikoistarjouksia tai muita koukkuja, joihin tarttua.

Meta-markkinoinnilla tavoitat nopeasti tuhansia tai satojatuhansia potentiaalisia asiakkaita. Meta-mainonnan avulla voidaan tavoitella monia asioita kuten brändin tunnettuuden kasvattaminen, uusien asiakkaiden houkuttelemista verkkosivuille tai seuramaan sosiaalisessa mediassa ja myynnin kasvattamista. Kohdennetulla mainonnalla, maksamalla vain tuloksista (esim. klikkauksista verkkosivuille), ja tehokkaalla seurannalla Facebook-mainonta tarjoaa monipuolisen työkalupakin menestyksekkääseen markkinointiin.

Olen myös kuullut monen asiakkaan sanovan, että haluaa maksaa vain tuloksista (aka myynnistä) ja tämä ei toki ole mahdollista. Kukaan ei voi luvata, että mainonta johtaa suoraan myynti tuloksiin varsinkaan jos koko ostoprosessi ei ole kunnossa. Meta mainonta on joka tapauksessa kustannustehokas markkinointikeino, joka kannattaa hyödyntää. Koska jokaisen yrityksen on markkinoitava, että saa myyntiä.

Nyt saattaa herätä vielä kysymys mainonnan todellisesta hinnasta, joten tässä tulee arvio, jota voit hyödyntää budjetoinnissa. Facebook-mainosten hinta riippuu useista tekijöistä, kuten kohderyhmästä, halutusta konversiosta ja mainoksen laadusta. Vuonna 2020 1000 näyttökerran hinta (CPM) oli Suomessa noin 4,2 € eli melko pieni per näyttökerta. Klikkaushinta (CPC) vaihtelee melko paljon, mutta meidän asiakkaillamme se on vaihdellut tänä vuonna 0,20–0,55 € välillä. Tähän vaikuttaa taas paljon, kuinka hyvin kohderyhmä tunnetaan, kuinka paljon mainontaan laitetaan rahaa ja miten HYVÄ ja kiinnostava mainos on. On hyvä ottaa myös huomioon, että nyt puhuttiin vain mainosrahasta, joka laitetaan itse mainosten pyörimiseen. Mainosrahaa onkin hyvä varata per kuukausi vähintään 150€ eli 5€ päiväbudjetti ja tähän päälle on varattava ulkopuolisen toimijan kulut. Jos yritykselläsi ei ole siis resursseja toteuttaa mainontaa itse tähän voi ottaa ulkopuolisen toimijan avuksi. Tämän lisäksi pitää miettiä kuka toteuttaa mainoksiin materiaalin eli videot ja kuvat, joten tähän on varattava myös oma budjettinsa.

Myös meidän kauttamme saa Meta mainontaa edullisella kuukausihinnalla ja huolehdimme, että mainoksia optimoidaan ja raportoimme tuloksista aktiivisesti. Voimme myös toteuttaa mainosmateriaalin ja tästä teemme tarjoukset aina tapauskohtaisesti.

Ja kannattaa lukea vielä seuraavaa. Eli mainosten hinta muodostuu niin sanotussa jatkuvassa huutokaupassa, jossa mainosten laatukriteerit, hintatarjous ja kohdentaminen vaikuttavat lopulliseen hintaan. Huutokaupassa voittaa se mainos, joka maksaa eniten, mutta Facebookin tavoite on myös taata mainostajien saama hyöty sekä käyttäjien tyytyväisyys. Tämä voi mennä jo vähän ”että mitä?” osastoon, mutta tätä sinun tai yrityksesi ei tarvitse ymmärtää vaan voitte ottaa ammattilaiset tueksi. Toki mainontaa voi itse alkaa opettelemaan, mutta tämä vaatii aikaa ja sitä meille ei monesti ole liiketoiminnan arjessa ylimääräistä.

Mainonnan kustannukset voivat vaihdella alueittain ja kohderyhmittäin, ja on tärkeää ymmärtää, että mainonta on kokonaisuus. Myös mainonnan jälkeiset toimet ja myyntiputken jatkuvuus ovat tärkeitä. Eli ensin verkkosivut ja verkkokauppa kuntoon. Sitten mainontaa.

Mainonnan hintaa tärkeämpää on mitata kokonaiskustannusta ja sitä, kuinka paljon rahaa kuluu myyntiin sekä markkinointiin suhteessa tuloksiin. Eli suosittelen lukemaan blogin markkinoinnin budjetoinnista. 

Muista, Meta-markkinointi tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden vaikuttaa asiakkaan ostopolkuun sen kaikissa vaiheissa. Panostamalla huolellisesti jokaiseen vaiheeseen ja ymmärtämällä kohdeyleisöäsi, voit saavuttaa merkittäviä tuloksia edullisesti.

Kiinnostuitko tai jäikö lukuhetken
jälkeen kysyttävää?

Ota yhteyttä

”Mutkattomasti Meetissä, täsmällisesti Teamsissä tai vikkelästi viestitellen”

Nordic Digital Creations Oy

Päämajantie 9
62375 Ylihärmä
050 3680873